Commons:Riksantikvarieämbetet/Error reports

From Wikimedia Commons, the free media repository
Jump to navigation Jump to search

File:Stockholms innerstad - KMB - 16000300030054.jpg[edit]

Visar uppenbart inte den del av Stockholm som kallas Sibirien. Hur vill att rättelser ska läggas in eftersom den gamla beskrivningen ska vara kvar?--ArildV (talk) 19:21, 12 October 2017 (UTC)

Du kan rätta i fältet wiki description på en gång. Bevara det som står i original description. Ainali (talk) 19:34, 12 October 2017 (UTC)

Municipality changes[edit]

Use this header to report on objects that in their description have a municipality listed that have later changed. These are very valuable to us and we are both evaluating how to correct them, and also improve our system so that they do not lose their ID (which happened to the first few cases and made us find a bug).

File:Östra Ryds kyrka - KMB - 16000200143681.jpg[edit]

Samtliga bilder på Östra Ryds kyrka i Uppland är taggade som Vaxholms kommun. Sedan 1983 är dock detta Österråkers kommun. --I99pema (talk) 07:33, 18 October 2017 (UTC)

Felaktig kommun, och därigenom uppladdning till Nyköpings kommun gäller även för
  • Björnlunda kyrka
  • Dillnäs kyrka
  • Frustuna kyrka
  • Gryts kyrka
  • Gåsinge kyrka
  • Torsåkers kyrka, Södermanland

som skall ligga mot Gnesta samt

  • Trosa landsförsamlings kyrka
  • Trosa stadsförsamlings kyrka
  • Vagnhärads kyrka
  • Västerljungs kyrka

som skall ligga mot Trosa

  • Stjärnholms kyrka

som skall ligga mot Oxelösund --I99pema (talk) 19:05, 18 October 2017 (UTC)

Stort tack för att du hittade detta I99pema. Det här är ju uppgifter som registrerats innan kommunuppdelningen och senare har blivit inaktuella. Det kommer att ta en stund för oss att rätta i våra system, men om någon vill uppdatera här på Commons på stört är vi bara tacksamma, annars tar vi det så fort vi har löst det i vår ände. Ainali (talk) 12:17, 19 October 2017 (UTC)
Wikipedia placerar fortfarande Brönnestad i Hässleholms kommun. Varför borde den flyttas till Lunds kommun? Ainali (talk) 19:49, 22 October 2017 (UTC)
Nej det var fel av mig. Den skall inte flyttas. Hittade rätt kategori. --I99pema (talk) 19:52, 22 October 2017 (UTC)

Torups kommun -> Hylte kommun[edit]

Många av kyrkbilderna i Category:Churches in Hylte Municipality är ålderdomligt angivna som Torups kommun. --I99pema (talk) 07:55, 24 October 2017 (UTC)

@Alicia Fagerving (WMSE):: Jag gjorde stickprov på File:Kinnareds kyrka - KMB - 16000200033963.jpg där det står Torups kommun, men i KMB står det Hylte kommun. Kan du se var det felaktiga datat kommer ifrån? Ainali (talk) 06:54, 25 October 2017 (UTC)

Söderhamns kommun -> Ockelbo kommun[edit]

Bilder i Category:Lingbo kyrka skall byta kommun --I99pema (talk) 19:47, 24 October 2017 (UTC)

Rödöns landskommun -> Krokoms kommun[edit]

Många bilder i Category:Churches in Krokom Municipality felaktigt märkta som Rödöns landskommun. --I99pema (talk) 19:17, 25 October 2017 (UTC)

@Alicia Fagerving (WMSE): Verkar liknande Torup/Hylte ovan. jag gjorde stickprov på File:Föllinge kyrka - KMB - 16000200042558.jpg där filbeskrivningen använder Rödöns landskommun trotts att KMB anger Hylte kommun. Ainali (talk) 06:48, 26 October 2017 (UTC)
Finns det något sätt att ta fram en lista på bilder med liknande problematik alltså i exemplen ovan enbart skapats i Category:Interiors of churches in Sweden]] eller Category:Exteriors of churches in Sweden men utan någon kommunkategori? --I99pema (talk) 08:50, 26 October 2017 (UTC)

Piteå kommun -> Skellefteå kommun[edit]

Category:Pite-Rönnskärs kapell ligger i Skellefteå kommun --I99pema (talk) 06:52, 27 October 2017 (UTC)

File:Hudiksvall, Bålsö kapell - KMB - 16000200038726.jpg[edit]

Bilden visar File:Trönö gamla kyrka - KMB - 16000200039568.jpg Trönö gamla kyrka I99pema (talk) 17:41, 24 October 2017 (UTC)

Det stämmer, jag ska se om jag kan få tag på rätt bild istället. Tack för rapporten! Ainali (talk) 11:32, 25 October 2017 (UTC)

File:Visby_-_KMB_-_16000300032352.jpg[edit]

Detta är Trappgatan 4 i Visby och inte Klintgatan (som inte existerar). Jämför med Google Street View här. /Saftgurka (talk) 14:58, 26 October 2017 (UTC)

Ja, det verkar rimligt. Tack för rapporten! Ainali (talk) 12:05, 15 November 2017 (UTC)
Källan är uppdaterad. Ainali (talk) 15:00, 15 November 2017 (UTC)

File:Visby - KMB - 16001000006774.jpg[edit]

Detta är inte en vy från Norderklint, utan bilden är tagen från Dalmanstornet, vid korsningen Uddens gränd/Norra Murgatan. Jämrför vy här. /Saftgurka (talk) 12:35, 31 October 2017 (UTC)

Ja, det verkar rimligt. Tack för rapporten! Ainali (talk) 12:05, 15 November 2017 (UTC)
källan är uppdaterad. Ainali (talk) 14:58, 15 November 2017 (UTC)

File:Visby - KMB - 16001000007034.jpg[edit]

Bilden visar Danzigergränd mot Packhusplan och inte Lybska gränd mot Packhusplan. /Saftgurka (talk) 15:17, 13 November 2017 (UTC)

Japp, syns bra här. Tack för rapporten! Ainali (talk) 12:13, 15 November 2017 (UTC)
~Källan är nu uppdaterad. Ainali (talk) 14:56, 15 November 2017 (UTC)

File:Stockholms innerstad - KMB - 16001000012521.jpg[edit]

Detta var DN:s tidningshusi kvarteret Sköldpaddan. Inte Aftonbladets. Entrén ligger i korsningen Klara västra / Karduansmakargatan. Jämför File:DN Klara 1964.jpgI99pema (talk) 07:10, 18 January 2018 (UTC)

Ja, på den bilden är det ju väldigt tydligt att DN låg där. Är vi säkra på att inte Aftonbladet flyttade in någon gång mellan 1964 och 1969 (tiden mellan de två bilderna)? Ainali (talk) 08:33, 18 January 2018 (UTC)
Det förefaller osannolikt. Aftonbladet hade tidningshus i kvarteret Svalan (Klara västra / Vattugatan 12) 1932-1989, varefter man flyttade till Globen och huset revs. --I99pema (talk) 08:42, 18 January 2018 (UTC)

File:Visby - KMB - 16001000159604.jpg[edit]

Det är troligen inte Visby – om KMB stämmer här – Alvastra kloster. Skillnader i metadata. Kan man kolla om Curman är i Visby eller Alvastra 1889 genom att kolla fler bilder? --Tore Danielsson (talk) 20:42, 22 February 2018 (UTC)

File:Norrköping - KMB - 16001000232524.jpg[edit]

Bilden visar Rådhuset, Nyköping --I99pema (talk) 13:02, 27 February 2018 (UTC)

File:Göteborg - KMB - 16001000225504.jpg[edit]

Bilden visar inte Skansen kronan. Det är snarare Svenska Mässan. I bakgrunden skymtar villorna på berget strax norr om Örgryte gamla kyrka. --I99pema (talk) 12:19, 5 March 2018 (UTC)

Göteborg->Huskvarna[edit]

Bilderna visar Huskvarna och inte utsikt från vattentornet i Slottsskogen: File:Göteborg - KMB - 16001000224944.jpg File:Göteborg - KMB - 16001000227926.jpg

Denna blid är också felaktig, men jag tycker inte det ser ut som stränderna vid Jönköping/Huskvarna. File:Göteborg - KMB - 16001000227704.jpg

I99pema (talk) 12:41, 5 March 2018 (UTC)

File:Gotska Sandön - KMB - 16001000012943.jpg[edit]

Fotot visar inte Gotska Sandön utan en av Fårös norra uddar. Det kan man tydligt se här på Google flygfotot. --BurghardRichter (talk) 08:56, 4 May 2018 (UTC)

File:Göteborg - KMB - 16001000011153.jpg[edit]

Fotot visar Örebro Skofabrik i hörnet Järnvägsgatan / Klostergatan i Örebro. Diskussion: [1]

Länk till Google Maps Street View. / Kitayama (talk) 05:24, 22 May 2018 (UTC)

File:Aspnäs gårdskyrka - KMB - 16000200111482.jpg[edit]

Detta foto visar en annan kyrkas kyrkorum istället för Aspnäs gårdskyrka. Vilken kyrka är det? Ulkl (talk) 18:45, 16 June 2018 (UTC)

Det är Category:Interior of Almunge kyrka--I99pema (talk) 20:14, 16 June 2018 (UTC)

File:Göteborg - KMB - 16001000229184.jpg[edit]

Detta foto är inte från Göteborg utan från Örebro. I Göteborg finns ingen staty över Karl XIV Johan. --Vogler (talk) 08:54, 18 June 2018 (UTC)

File:Palokorva - KMB - 16001000004742.jpg[edit]

Jag vet inte vad fotot visar, men det är inte Palokorva.--Skogsfrun (talk) 18:30, 13 October 2018 (UTC)